Beschrijving
Tibetaanse klankschalen worden gebruikt voor muzikale en therapeutische doeleinden.
De fabricage van gehamerde klankschalen is een volledig handmatig proces. Elke klankschaal wordt zorgvuldig in de juiste vorm gehamerd, waarbij diverse stadia doorlopen worden om de juiste vorm en een zuivere toon te verkrijgen. In dit proces worden eerst de verschillende metalen (koper, tin, ijzer, lood, goud en zilver) gesmolten in een oven, afhankelijk van wat het eindproduct vereist (koper en tin = brons) vormen de hoofdbestanddelen, voor de bronzen schalen, met zeer kleine percentages van de andere metalen voor de zeven metalen schalen. Het gesmolten metaal wordt dan uit de oven gehaald en in een mal gegoten, waarna er schijven van worden gesneden van verschillende diameters en diktes, die dan verder bewerkt kunnen worden. Daarna worden de schijven met de hand gehamerd in de gewenste vorm en grootte, na precieze meting en indeling in gewicht. Een stuk of vijf schijven worden eerst op elkaar gelegd en in de oven verhit tot roodgloeiend, waarna ze een voor een met behulp van een mal in komvorm gehamerd worden. De deskundige vaklieden kunnen dit alleen doen als het metaal roodgloeiend is, want als het teveel afkoelt wordt het broos en kunnen er scheuren ontstaan, waardoor de schaal onbruikbaar wordt. Nadat de schalen hun grove vorm hebben begint het fijne proces van afwerking. In dit stadium krijgt elke schaal haar eigen vorm en grootte, en nogmaals komt er veel fijn hamerwerk aan te pas, dus moet de schaal opnieuw roodgloeiend verhit worden om dan exact de juiste vorm en klank te krijgen. Hierna worden de schalen stuk voor stuk van buiten en van binnen geschuurd en gepolijst, en eventueel met beitels bewerkt, voor de finishing touch.